Účetní a vlastníci podniků používají kalkulaci nákladů na produkty k určení jak jednotlivých nákladů na produkt, tak nákladů na prodané zboží v souhrnu. Když budete sledovat náklady tímto způsobem, máte větší šanci maximalizovat příjmy a najít způsoby, jak snížit výdaje. Zjistěte více o výhodách používání systému kalkulace produktu.
Co je kalkulace produktu?
Metoda kalkulace nákladů na produkt pomáhá majitelům podniků a finančním odborníkům sledovat celkové výrobní náklady pro daný produkt. K dokončení tohoto druhu nákladového účetnictví vypočítejte náklady na každý jednotlivý prvek v hotovém zboží. To zahrnuje mzdové, materiálové a režijní výdaje, stejně jako další nepřímé poplatky. I když kalkulace produktu není vyčerpávající, je to velmi užitečný nástroj, jak získat přehled o tom, proč za výrobu daného zboží platíte to, co platíte.
Faktory, které je třeba zahrnout do kalkulace produktu
Kalkulace produktu vyžaduje pronikavý a upřímný pohled na různé odchozí výdaje. Zde jsou nejvýznamnější nákladové položky, které je třeba zvážit:
- Mzdové náklady : Chcete-li dokončit jakýkoli typ kalkulace založené na činnostech, musíte nejprve sledovat, kolik utratíte za práci, abyste vytvořili zboží. Přímé mzdové náklady zahrnují mzdy, které platíte svým vlastním zaměstnancům, a také jakékoli další výhody, které jim poskytujete. Naproti tomu nepřímé mzdové náklady označují náklady spojené s tangenciálně souvisejícími orgány dohledu nebo externími smlouvami.
- Výrobní režijní náklady : Budete muset sledovat všechny své výrobní režijní náklady, abyste zajistili přesné kalkulace produktu. Mohou to například zahrnovat leasingové nebo pojistné platby ve vaší továrně. To jsou také základní prvky, které se mají objevit ve finančních výkazech podle GAAP (obecně uznávané účetní zásady).
- Suroviny : Sledujte veškeré přímé nebo nepřímé materiály, které používáte ve výrobním procesu konkrétního zboží. Přímé materiály označují stavební kameny produktu, zatímco nepřímé mohou zahrnovat šrouby, lepidlo a další drobné předměty potřebné k aktualizaci návrhu.
Jak vypočítat kalkulaci produktu
Výpočet kalkulace produktu vyžaduje relativně jednoduchou metodiku. Postupujte podle následujících kroků, abyste zajistili přesné stanovení ceny svých produktů:
- Identifikujte nový produkt . Než začnete, zjistěte, na jakém produktu budete čísla provozovat. Cílem je najít jednotkovou cenu pouze jednoho produktu, proto se snažte být co nejkonkrétnější. Poté, co zjistíte cenu jednoho objektu, můžete extrapolovat stejné výdaje na širší stupnici. To je mnohem snazší, než se dívat na náklady v souhrnu a snažit se je rozdělit na menší rozsah.
- Kvantifikujte alokaci režijních nákladů . Je snazší vyčíslit mzdové a materiálové náklady potřebné k výrobě produktu, než udělat totéž pro jeho režijní náklady. Chcete-li vypočítat alokaci režijních nákladů, sečtěte všechny nepřímé náklady a vydělte je počtem hodin, které vaše společnost používá k výrobě tohoto konkrétního produktu. Pokud použijete tento standardní nákladový vzorec, bude směrování informací o režijních nákladech do zbytku vašich výpočtů jednoduché.
- Sledujte jednotlivé složky nákladů . Faktor v ceně materiálu a přímé práce v tomto bodě. Podívejte se na každý aspekt životního cyklu výroby od začátku do konce. Zeptejte se sami sebe, kolik hodin vaši pracovníci stráví výrobou jednoho z těchto produktů, a vynásobte to náklady na jejich mzdy a benefity za hodinu. Spočítejte si náklady na každý materiál, který používáte ve výrobním procesu.
- Práce na kontrole nákladů . Nashromážděná data použijte k extrapolaci odhadu celkových nákladů na jednotlivý produkt a také toho, kolik by stála jeho výroba v souhrnu. Nyní, když máte tyto informace, můžete pracovat na snižování výdajů, abyste dosáhli méně nákladných cílových nákladů, abyste mohli ušetřit peníze a maximalizovat zisky.
Problémy s kalkulací produktu
Cena produktu může být užitečná, ale to neznamená, že je perfektní. Při používání tohoto typu manažerského účetnictví můžete stále narážet na některé problémy.
Jednak musíte být velmi přesní, abyste získali skutečné náklady na zboží při použití této metody. Pokud je i jeden malý datový bod nepřesný, všechny výpočty půjdou stranou. Pokud plánujete použít tyto informace pro finanční výkaznictví, je ještě důležitější uvést věci hned napoprvé na své výkazy výdajů a příjmů .
Navíc, i když vám kalkulace nákladů na produkt poskytne pronikavý pohled na variabilní náklady produktu, neumožní vám je porovnat s náklady na podobné zboží, které prodávají vaši konkurenti . Chcete-li konkurovat na trhu, zaměřte se na stanovení ceny svého produktu způsobem, který generuje zisk nad rámec pouhé kompenzace nákladů, které tato metoda ukazuje. Přesto se podívejte na podobné zboží na trhu, abyste nenastavili svou vlastní cenu příliš vysoko, protože by to mohlo spotřebitele odradit.